Samen inburgeren in Lier start aan het vijfde jaar!

Op 3 maart 2016, over deze onderwerpen: Inburgering

De afgelopen vier jaar kwamen nieuwe inwoners afkomstig uit diverse landen in contact met Lierenaars via het project Samen Inburgeren. In totaal hebben 84 volwassenen uit landen als Congo, Turkije, Palestina, Syrië, Irak, Rusland, Afghanistan, Dominicaanse Republiek, Frankrijk, Marokko, Ivoorkust, Pakistan, Azerbeidzjan,  …,  samen met hun kinderen vriendschapsbanden gesloten met zo’n 49 deelnemende Lierenaars.

“Het succes is groot”, zegt burgemeester Frank Boogaerts. “We zijn fier op de resultaten want dit project zorgt ervoor dat bovenop de verplichte inburgeringscursus mensen op vrijwillige basis verder werken aan de kennis van hun Nederlands en integreren in de samenleving.”

Bij Samen Inburgeren wordt een Lierenaar coach van mensen die zich vanuit het buitenland hier zijn komen vestigen. Het duo gaat samen op stap, spreekt samen Nederlands en leert elkaars leefwereld kennen. Ze kiezen zelf wat ze doen en hoe vaak ze afspreken.

Burgemeester Frank Boogaerts: “Zonder coaches hebben we geen project. We zoeken dus vrijwilligers die bereid zijn om elkaar gedurende zes maanden geregeld te ontmoeten. Je kan ook meedoen als koppel of als gezin. Ik doe een warme oproep aan onze inwoners om zich kandidaat te stellen”.

Vorige jaren kwamen op de oproep heel wat reacties en het succes is zeker voor herhaling vatbaar.

Ben jij een enthousiaste Lierenaars die graag nieuwe mensen leert kennen? Of kom je uit het buitenland en wil je meer weten over het leven in Lier? Laat het ons weten. Nieuwkomers kunnen inschrijven tot en met 15 april 2016. Inschrijven via integratie [at] lier.be of tel. 03 491 61 03.

Wegens tekort mogen kandidaat coaches zich gedurende het hele jaar inschrijven.

Info: Sociaal Beleid – Diversiteit

Paradeplein 2, bus 1