Slibaanpak vijver stadspark en Binnennete boekt mooie resultaten

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: ecologie, Natuur, Parken, Parken - openbaar groen, Waterwegen

In juni 2015 startte de stad met een proefproject op de Binnennete om de hoeveelheid slib te reduceren. De zone tussen het Spuihuis en De Heyderstraat werd behandeld met een biologisch product voorzien van aërobe micro-organismen. Zoals we in eerdere berichtgeving al konden meegeven, bleek 18 maanden later bij het afronden van het project dat de vooropgestelde doelstelling om 50% slib te verminderen, werd gehaald en zelfs licht werd overschreden.
Het niveau van het slib daalde gemiddeld met 46,7 cm. Op die manier verdween er zo’n 2.779 m³ slib met een gewicht van ongeveer 5.836 ton en waren de kwaliteit en de helderheid van het water er behoorlijk op vooruitgegaan. Niet minder dan 2.779.000 liter water kwam er hierdoor vrij. De behandeling zorgt er ook voor dat de slibaangroei nog jaren onder controle blijft.
Door deze gunstige resultaten werd in april 2016 gestart met eenzelfde behandeling om het slib in de vijver van het stadspark aan te pakken. Ook deze behandeling behaalt het beoogde resultaat. Na 18 maanden is het slibniveau gemiddeld gedaald met 28,3 cm, waardoor er zo’n 619 m³ slib (+/- 1.300 t) verdwenen is en we 619.000 liter extra water kunnen rekenen.
In september 2017 startte de stad met een gelijkaardige behandeling op het deel van de Binnennete van Sint-Jansbrug tot aan de stadsvest naast het stadspark. In deze zone is er een sliblaag van ongeveer 100 cm. Ook hier hopen we na 18 maanden gelijkaardige resultaten voor te kunnen leggen.

Zie presentatie met resultaten in bijlage.

Verantwoordelijke schepen: Bert Wollants

Info: Technisch bureau