Speech tentoonstelling Sonnie Merelowitz

Op 19 november 2015, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Op woensdag 19 november is in het Vleeshuis de tentoonstelling van de Lierse kunstenares Sonnie Merelowitz voorgesteld. Zij schenkt ter gelegenheid van deze tentoonstelling een bronzen Pallieter-standbeeld aan onze stad. Onze burgemeester mocht de tentoonstelling officieel openen met een toespraak. Lees zijn hele speech hieronder.

Dames en Heren,

Enkele maanden geleden werd ik gevraagd om een gesprek te hebben met Sonnie Merelowitz, samen met onze schepen Rik Verwaest, een uitnodiging die ik onmiddellijk aanvaardde uiteraard.

Het gesprek ging door in mijn kantoor op het Stadhuis. Sonnie was vol bewondering en lof voor ons stadhuis, de raadszaal, trouwzaal en ook mijn kantoor. Sonnie staat ook zeer positief tegenover onze stad en dat in al zijn aspecten. Ik citeer uit een interview met haar: “ Ik heb al met heel wat artiesten gepraat. Zij zeggen allemaal hetzelfde : in Lier kun je de geschiedenis en de nostalgie inademen. De inwoners koesteren hun verleden. Bovendien genieten ze van het leven. Pluk de dag is hun levensmotto, zoals Pallieter in de gelijknamige roman van Felix Timmermans. “

Dit citaat zegt heel veel over Sonnie.

Zij werd opgevoed door haar grootouders, begrafenisondernemers, en plakte als klein meisje de letters op de rouwkransen. Ze was een heel verlegen meisje, maar kon haar creativiteit  kwijt in het schikken van de bloemen. Na een ongeval  herstelde ze in Berlijn bij haar Duits-Joodse familie die heel erg geleden had tijdens de oorlog. Haar geloof in de kracht van liefde en vergeving vindt wellicht daar zijn wortels.

Zij studeerde kunst, psychologie en stervensbegeleiding. Al deze elementen samen culmineerden in de wens om droeve gebeurtenissen zo verzachtend mogelijk te laten beleven door het maken van standbeelden en urnes.

Zij maakte vooral gepersonaliseerde schilderijen en sculpturen voor particulieren , organisaties en bedrijven. In veel gevallen doet zij dat ook gratis zodat de opbrengst ervan naar organisaties die zich inzetten voor de strijd tegen kanker. Zelf heeft Sonnie  al twee maal de strijd tegen deze ziekte overwonnen.

Op een bepaald moment besluit Sonnie om Limburg te verlaten en zich in Lier te vestigen. Zij leest Pallieter, en geraakt in de ban van de prachtmens Pallieter. Zo erg dat zij besluit een Pallieter te beeldhouwen, geen rondbuikige maar een slanke versie.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling, die ook nog andere beelden en schilderijen toont,  besloot zij een bronzen Pallieter te creëren, die hier te bewonderen is. Er zullen ook kleine exemplaren van vervaardigd worden, die kunnen verkocht worden ten bate van de strijd tegen kanker.

Namens het stadsbestuur en in mijn persoonlijke naam dank ik Sonnie voor de genomen initiatieven. Het is de bedoeling dat zij haar nieuwste creatie zal overmaken aan de Stad, en dat wij een geschikte plaats zoeken om het beeld in al zijn glorie te kunnen tonen aan de Lierenaars en de bezoekers.

De positieve ingesteldheid die zij tentoon spreidt is een echte verademing in onze hedendaagse wereld. Haar liefde voor onze stad is hartverwarmend.

Sonnie, proficiat met je nieuwe beeld. Ik hoop dat we u nog lange tijd als kunstenares  en als fervent Lier- fan binnen onze muren mogen hebben.