Stad en OCMW Lier feliciteren inburgeraars op donderdag 29 november

Op 23 november 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester, Inburgering

Stad en OCMW Lier organiseren in samenwerking met het Agentschap integratie en inburgering en de Lierse scholen met een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers op donderdag 29 november tussen 19 en 21 uur een inburgeringsceremonie in CC Vredeberg, Vredebergstraat 12. Hiermee wil het stadsbestuur de inburgeraars die in Lier wonen feliciteren met het behalen van hun inburgeringsattest.

Inburgeraars zijn mensen die nieuw zijn in België. De volwassenen volgen een traject dat bestaat uit een cursus Nederlands en maatschappelijke oriëntatie. Het Agentschap Integratie en Inburgering zorgt voor de begeleiding. Het traject maakt hen vertrouwd met de Vlaamse samenleving en door het leren van de Nederlandse taal kunnen ze zich beter integreren. De stad en het OCMW Lier willen de inburgeraars die zich hebben ingezet en die hun traject hebben afgerond feliciteren en hen tegelijk officieel welkom heten als nieuwe Lierenaars.

Burgemeester Frank Boogaerts: “Nederlands begrijpen en spreken opent de deur naar een vlotte integratie, samenleven in onze stad met iedereen, en geeft mogelijkheden op een job. Daarenboven is de cursus maatschappelijke integratie noodzakelijk om je zo snel mogelijk thuis te voelen in Lier en in Vlaanderen.”

Ook de jongeren uit de onthaalklassen anderstalige nieuwkomers (OKAN) van het Atheneum, Sint-Aloysius en VTI verdienen een pluim. De jongeren werken in de onthaalklas intensief aan hun kennis van de Nederlandse taal waarna zij doorstromen naar het gewone onderwijs om zo hun diploma te halen. Vaak dragen deze jongeren een zware rugzak en vergt het leren van een nieuwe taal in een nieuwe omgeving heel wat doorzettingsvermogen. Het Lierse stadsbestuur vindt het heel belangrijk de jongeren te motiveren en te stimuleren.

De deuren gaan open om 19 uur. We starten om 19.30 uur. Er volgen toespraken van onder andere burgemeester Frank Boogaerts. Het Agentschap Integratie en Inburgering brengt een getuigenis uit het leven gegrepen en de Lierse scholen stellen op hun eigen manier hun onthaalklassen voor.

Na de officiële plechtigheid volgt een receptie, waar iedereen met een hapje en een drankje nog rustig kan napraten.

Info: Integratiedienst

tel. 03 491 61 03

integratie [at] lier.be

Verantwoordelijk: burgemeester Frank Boogaerts.