Stad Lier en Natuurpunt sluiten overeenkomst voor aankoop en beheer natuurgebieden Nazareth-Lier

Op 15 maart 2017, over deze onderwerpen: Investeringen, Milieu, Natuur, Parken - openbaar groen, Toerisme, Vrije Tijd

Het stadsbestuur besliste in oktober om Natuurpunt De Wielewaal in hun werking te ondersteunen. Deze ondersteuning wordt nu concreet verder ingevuld met de toekenning van een jaarlijkse subsidie van 15.000 euro voor de periode vanaf 2017 tot en met 2019.

Natuurpunt afdeling De Wielewaal, dat meer dan 1.650 leden telt waarvan ruim 700 uit Lier, voert sinds 1985 een actief aankoopbeleid in hun werkingsgebied: Lier, Nijlen, Berlaar, Zandhoven, Emblem en Broechem. De vereniging beheert het meer dan 350 ha. natuurgebied waaronder de natuurparels zoals Anderstad en de Brede Zeyp. Eind 2016-begin 2017 kocht het nog 42 ha. waardevol natuurgebied bij aan op Liers grondgebied. In samenwerking met de Provincie beheren ze de retentiebekkens Jutse Plassen, Plaslaar en Bogerse Plassen. Ze hebben ook een educatief bewegwijzerd wandelpad verzorgd rond het gebied Anderstad, waarvan de wandelfolder ter beschikking is bij Visit Lier (Grote Markt 58). Daarnaast zorgt Natuurpunt De Wielewaal ook voor het onderhoud en de ophanging van honderd nestkasten op de stadsvesten en in het stadspark.

Schepen van Natuur en Milieubeheer Lucien Herijgers: “Natuurpunt doet in Lier en Koningshooikt heel wat inspanningen op gebied van beheer, aankoop en realisatie van natuurgebieden. Daarom willen we vanuit de stad Natuurpunt De Wielewaal financieel ondersteunen om bijkomende projecten te kunnen realiseren. We zullen ook het handhavingsbeleid betreft sluikstorten en vandalisme in het aangekocht gebied optimaliseren. Daarnaast zal de stad de bewegwijzerde educatieve wandelbrochure van Natuurpunt De Wielewaal mee aankondigen, bekendmaken en ook aanbieden bij toerisme.”

“Met deze jaarlijkse subsidie van de stad kunnen we de komende drie jaar o.a. een bewegwijzerd wandelpad aanleggen langs en doorheen ons gebied. Op deze manier kunnen recreanten of toeristen vanuit de stadskern via de door de stad geplande wandel- en fietsbrug over de Nete, die dit jaar gerealiseerd wordt, genieten van de prachtige natuur,” gaat voorzitter Natuurpunt De Wielewaal Marc Vermylen verder. “We gebruiken ook een deel van de subsidie om de afbetaling van de aankoop van de gronden te financieren. Daarnaast zullen we er ook de inrichtings- en beheerkosten mee betalen. Dit gaat voornamelijk over opkuiskosten van de aangekochte terreinen in het gebied Noord-Nazareth, aanleg en onderhoud van bewegwijzerde wandelpaden en educatieve borden, maar ook de uitgave van de wandelfolder, de aanleg van een knuppelpad, het maaien en hooien en de afvoer van afval.”

Verantwoordelijke schepen: Lucien Herijgers.

Info: dienst Leefmilieu - Dungelhoeffsite
Pardeplein 2 bus 1 / 2500 Lier