Stad Lier start met boodschappendienst en babbellijn

Op 17 maart 2020, over deze onderwerpen: Dienstverlening

INTEGRAAL - PERSBERICHT STAD EN OCMW LIER: Samen tegen corona - Stad start vanaf morgen met boodschappendienst en babbellijn

Boodschappendienst

Voor de meest kwetsbaren onder ons en in het bijzonder voor Lierenaars en Hooiktenaars die, omwille van hun leeftijd of persoonlijke situatie, niet zelf naar de winkel of apotheek kunnen en hiervoor geen andere mogelijkheden hebben of niet kunnen terugvallen op familie of mantelzorgers, start de stad vanaf woensdag 18 maart met een boodschappendienst.

De boodschappendienst beperkt zich tot de thuislevering van levensnoodzakelijke middelen: voeding en medicijnen. Wie nood heeft aan boodschappen, kan van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.30 en 16.30 uur telefoneren naar tel. 03 283 48 88 (het nummer van dienstencentrum Het Schoppeke).

We proberen de boodschappen steeds dezelfde dag nog te leveren, maar dit kan afhankelijk van het aantal hulpvragen niet gegarandeerd worden.

Babbellijn

Bijkomend start de stad ook met een ‘Babbellijn’. Inwoners die door de Coronacrisis sociaal geïsoleerd zijn, krijgen zo de kans om regelmatig met iemand een babbeltje te maken. Wie nood heeft aan een gesprekje, kan hiervoor terecht op tel. 03 283 48 88 (het nummer van dienstencentrum Het Schoppeke, eveneens van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 16.30 uur).

Net als bij de boodschappendienst zullen de gegevens van de hulpvrager genoteerd worden en zal hij of zij daarna terug opgebeld worden door een medewerker die voldoende tijd vrijmaakt om te luisteren naar de hulpvrager en met hem of haar een babbeltje te doen.

Indien mogelijk zal de ‘babbellijn’ ook zelf regelmatige bezoekers van de nu gesloten dienstencentra opbellen waarvan geweten is dat zij momenteel sociaal geïsoleerd thuis zitten.

Meldpunt vrijwilligers

Voor beide initiatieven doet de stad beroep op eigen medewerkers en op vrijwilligers. Lierenaars die zich willen engageren voor een van beide initiatieven kunnen dit eveneens melden op tel. 03 283 48 88. Ze zullen ingeschakeld worden in functie van de noden.

Inwoners, verenigingen of organisaties die zelf starten of reeds gestart zijn met een initiatief om andere Lierenaars te helpen deze crisis zo goed mogelijk door te komen, vragen we om dit te laten registreren bij de stad. Dit kan eveneens op bovenstaand telefoonnummer. Op die manier probeert de stad een overzicht te houden op alle lopende initiatieven.