Stad Lier wint Ondernemingsvriendelijke Gemeente 2015 (UNIZO)

Op 2 december 2015, over deze onderwerpen: kernversterkend beleid, Lokale economie

Bekijk hier het filmpje van UNIZO waarin Lier zijn project voorstelt!

Burgemeester Frank Boogaerts, schepen Lucien Herijgers en het Lierse Unizo - afdelingsbestuur mochten maandagavond 9 november in Dilbeek de prijs in ontvangst nemen als Unizo - Laureaat Ondernemende gemeente 2015! Het is de 10de keer dat Unizo samen met haar partners verdienstelijk en opmerkelijk pionierswerk van lokale overheden ter ondersteuning van de lokale economie in de kijker stelt.

Lier was samen met Mechelen en Geraardsbergen genomineerd uit 35 stedelijke en gemeentelijke kandidaatsdossiers die allemaal  hun lokale kernversterkende acties en maatregelen uit de doeken deden.

De motivatie van de vakjury voor de keuze voor Lier luidde unaniem als volgt:

“Met het totaalproject: ‘Het consolideren van de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van het Lierse kernwinkelgebied’ levert Lier echt vernieuwend pionierswerk. Het is een zeer ruim project met verschillende deelpakketten en bekommernissen m.b.t. kernversterking. Er is een ook goed evenwicht tussen de betrokkenheid en de rol van de stad en de participatiekansen van de ondernemers.”

De prijs bestaat niet enkel uit de titel die Lier voor een jaar mag dragen, maar de stad krijgt ook een prachtig houten bijenhotel (verwijzend naar logo Ondernemende gemeente) van 2,4 m ontworpen door Natuurpunt en bekostigd door Eandis. Het middenpaneel van het bijenhotel met de titel staat momenteel aan het onthaal van het stadskantoor. Voor de integrale prijs zoekt het stadsbestuur nog een geschikte locatie; hierover later meer.

Lier zet in op kernversterkend beleid

Een drastisch wijzigend aankoopgedrag, zet de kleinhandelaar aan tot ingrijpende heroriëntatie, specialisatie. Lier houdt de laatste jaren de vinger aan de kleinhandelspols. Willen steden vermijden dat hun detailhandel verwordt tot louter te conserveren ‘immaterieel erfgoed’, dan zullen ze samen met hun handelaars in afgebakende kernwinkelgebieden op zoek moeten naar hun ‘onderscheidend vermogen’. Een attractieve branchedynamiek (in synergie met een florissante horeca) én aanmoedigende omgevingsfactoren moeten het Lierse kernwinkelgebied doen uitblinken in authenticiteit en gezelligheid. 
Lier zette zich daarom in om zelf gemotiveerd op te treden en pioneerde zodoende door haar “Beleidsvisie Detailhandel” te vertalen in een Stedenbouwkundige Verordening Detailhandel.

De stad Lier nam hiertoe een reeks acties en maatregelen. Van coaching (Unizo/WES project Commerciële Inspiratie) en vorming (3-delig pakket ‘Digitale promotie’) over premies (invulling leegstaande winkelpanden) en geschenkbonnen (reeds ter waarde van 60.000 euro aan Centrumbonnen verkocht!), koopevents en promotionele bestickeringacties, allemaal complementair aan de eerder vernoemde beleidsvisie detailhandel en de stedenbouwkundige verordening detailhandel.

De koopattractie van Lier als winkelstad kan verder bloeien in synergie met de vele andere troeven die Lier haar onderscheidend vermogen bieden, zoals het historisch Werelderfgoed (ruim 125 beschermde monumenten), een bloeiende horeca en een grote toeristisch-recreatieve aantrekkingskracht en de Nete die door de fraaie binnenstad stroomt.
Het kernversterkend beleid stopt niet met deze titel. De stad gaat onverminderd voort met het promoten en ondersteunen van de binnenstad.

Bekijk hier het projectdossier van stad Lier waarmee we de prijs gewonnen hebben:

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is