Stad verdubbelt uitzonderlijke bouwsubsidie jeugdbewegingen

Op 13 november 2015, over deze onderwerpen: Jeugd, Verenigingen, Verenigingsleven

Het schepencollege beslist om de uitzonderlijke bouwsubsidie van 100.000 euro voor Lierse en Hooiktse jeugdbewegingen te verdubbelen. In totaal wordt dus 200.000 euro verdeeld onder de 9 verenigingen met bouwplannen. Elk project ontvangt steun tussen de 7.347 en 52.500 euro, afhankelijk van de totale investering. Er wordt tot 70% van de kostprijs betoelaagd.

“Ons jeugdwerk zit in de lift”, zo stelt schepen van Jeugd Rik Verwaest. “Veertien erkende jeugdbewegingen zijn samen goed voor maar liefst 1.167 leden en leiding. Sommige verenigingen zagen hun ledenaantal de laatste vijf jaar tijd met meer dan 40% stijgen! Geen wonder dat ze uit hun voegen basten. Velen koesteren heel concrete bouwplannen of knappen hun bestaande lokaal op. De stad komt hen daar nu bij tegemoet.”

Het krediet dat we nu vrijmaken kunnen de aanvragers vanaf 1 januari opnemen tot 2018, na voorleggen van de plannen en facturen. Op de gemeenteraad van november 2015 zal het schepencollege de volgende verdeling voorstellen.