Toerismebureau naar hoger niveau getild

Op 30 juni 2016, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd, Stadsdiensten, Toegankelijkheid, Toerisme

Toerisme Lier opent vandaag haar nieuwe infokantoor in de voormalige raadzaal van het stadhuis. De verhuis gaat gepaard met een naams-verandering: Toerisme Lier heet voortaan Visit Lier.

“Sinds de verhuis van de gemeenteraad naar de Dungelhoeffsite was het hier in het stadhuis akelig stil. Het mooiste plekje van onze stad stond leeg. Tegelijkertijd zat onze toeristische dienst beneden in de kelder. Een donkere en vochtige plek, waar vroeger ongure types een nachtje in de cel zaten. Daar ontvingen we tot nu onze toeristen. Dankzij hard werken en serieuze investeringen staat ons toerismebureau nu letterlijk én figuurlijk op een hoger niveau”, zegt schepen van Toerisme Rik Verwaest (N-VA).

Toeristen die het nieuwe infokantoor binnenstappen, worden aan de balie verwelkomd. Rolstoelgebruikers worden geholpen aan een tafelblad waar ze hun rolstoel gemakkelijk kunnen onder rijden. Omdat er in het stadhuis geen lift is, geraken zij voorlopig wel nog niet tot in het infokantoor. Dat euvel is tegen 1 april 2017 opgelost.

Fietsen en kajakken

In het midden van het infokantoor loop je op twee houten meubels met een massa toeristische folders. Links ervan staan drie multimediamodules met grote aanraakschermen. Het eerste toont aan de hand van vier kaarten de evolutie van de stad en het nog aanwezige erfgoed zoals de Sint-Pieterskapel, het begijnhof en het belfort. Het doel van dit stadsverhaal met tijdlijn is de bezoeker op te laden om een stadswandeling te doen.

De tweede module leert je ook de regio rond Lier kennen. Met een draaiknop kun je zelf in- en uitzoomen. Hieraan worden activiteiten gekoppeld, zoals fietstochten, boottochtjes, kajakken, wandelingen en de kinderboerderij. De derde module focust op het authentieke Lier met zijn folklore, traditie en streekproducten. Bedoeling is om aan het grote wiel te draaien. Het onderwerp waar het wiel stopt, komt op het aanraakscherm aan bod. Elk onderwerp wordt via een spelelement voorgesteld.