Toespraak burgemeester 11 juli 2016

Mijnheer de Minister,

Mevrouw de voorzitter,

Collega’s uit het schepencollege, de gemeenteraad en de OCMW-raad,

Geachte genodigden,

Vlaamse vrienden,

Namens het College van Burgemeester en Schepenen heet ik u zeer hartelijk welkom op onze 11 juli-viering.

11 juli heet officieel de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. Persoonlijk noem ik het liever onze nationale Vlaamse feestdag.

11 juli herinnert ons aan de Guldensporenslag, dag waarop een slecht uitgerust leger van het graafschap Vlaanderen de elitetroepen van de Franse koning een onverwachte nederlaag toediende. Belangrijk vooral  is echter het feit dat het hier ging om het verzet van het Graafschap Vlaanderen tegen de Franse koning, verzet van het Vlaamse volk tegen zijn onderdrukker.

Dank zij Hendrik Conscience heeft de Vlaamse beweging deze overwinning later als symbool overgenomen.  En daar is uiteraard niets mis mee, want iedere gemeenschap, ieder volk heeft nood aan symbolen.

Vlaanderen heeft een lange weg afgelegd in de strijd naar erkenning, een moeilijke strijd ook. Bovendien een strijd met vele aspecten. Eerste en belangrijke aspecten waren het culturele en het taalaspect. Vlaanderen heeft lang moeten vechten om zijn taal te kunnen behouden. Het establishment en de hoogste kerkelijke overheden hebben er alles aan gedaan om het Nederlands te laten verdwijnen. En met het Nederlands, onze cultuur. Dat kaderde in de pogingen van de hoogste instanties om dit land om te vormen tot een ééntalig Franstalig land. Maar helaas voor hen en gelukkig voor ons, is dit niet gelukt. De geschiedenis bewijst echter dat overal waar dergelijke pogingen worden aangewend, deze altijd mislukt zijn. Ze hadden beter moeten weten.

Een even moeilijke strijd moest geleverd worden op politiek vlak. Want ook hier bood het machtige establishment hevige weerstand. Stap na stap zijn we gekomen tot een verregaande autonomie, met een eigen Vlaams Parlement, een eigen regering, die autonoom bepaalde eigen wetten kan maken voor Vlaanderen.

Een derde belangrijk aspect in het leven van een gemeenschap is de economie. Cultuur en taal, politiek,  economie, het vormt 1 groot geheel dat de macht en de mogelijkheden van een land, ook van Vlaanderen uitmaakt.

Op dat vlak is er nog werk aan de winkel. De laatste maanden is overduidelijk bewezen dat er een grote kloof gaapt in de visie over de arbeidsmarkt, de sociale zekerheid, de economische richting die we uit willen, ja ook het stakingsrecht,  tussen Noord en Zuid.

Ik wens mij hier niet uit in detail te spreken over de visie van sommige leiders uit het Zuiden, tenzij dan dat ik van oordeel ben dat zij zich vergissen. Om de  eenvoudige reden dat ik van oordeel ben dat de visie  op economie en de economische ontwikkeling in Vlaanderen de enige juiste progressieve richting is die wij uit moeten. Het is een visie met zicht op de toekomst, een visie die positief-realistisch is, die kansen biedt op grotere tewerkstelling , op nieuwe investeringen, met alle voordelen vandien voor de huidige en de komende generaties. Nu even gas terugnemen misschien, om nadien een vliegende start te kunnen nemen. Stakingen om de haverklap horen daar niet bij.

Economische groei, stimuleren van het privé-initiatief, steun aan onze KMO’s en ondernemers, dat moet onze Vlaamse politiek zijn. Om dat volwaardig te kunnen doen moet Vlaanderen ook alle hiervoor noodzakelijke hefbomen in handen krijgen. Dat is helaas nog niet zo; maar  dit is wel noodzakelijk om via homogene bevoegdheidspakketten onze eigen richting te kunnen bepalen zoals wij het wensen.

Dames en Heren,

Onze 11 juli-viering van vandaag  is anders opgevat dan andere jaren. Samen met de organisatie Vlaanderen Feest werd dit programma opgezet, en een belangrijk deel gaat naar de uitreiking van de Gulden Spoor voor Economische Uitstraling aan Wouter Torfs, zo inspelend op mijn woorden over onze economische ontwikkeling.

Wouter Torfs en zijn bedrijf zijn genoegzaam bekend in Lier, want ontstaan en gegroeid in onze stad. Het feit dat hem vandaag deze prestigieuze erkenning wordt uitgereikt verheugt ons dus zeer.

Graag verleen ik het woord aan Philippe Muyters, Vlaams Minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport die een laudatio zal uitspreken voor de laureaat, waarna Mevrouw An De Moor, Voorzitter van de Beweging Vlaanderen -Europa en de 11-daagse Vlaanderen Feest haar 11 juli-toespraak zal houden. Als slot volgt er een dankwoord van de laureaat.

Deze viering wordt opgeluisterd door 2 intermezzi gebracht door onze SAMWD, en we sluiten af met het zingen van de Vlaamse Leeuw en een receptie.

Ik wens u allen een feestelijke Vlaamse hoogdag vol overtuiging op een bloeiend en welvarend Vlaanderen.

Frank Boogaerts

Burgemeester