Toespraak burgemeester - nieuwe inwoners 2016

Op 25 oktober 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Inburgering, Wonen

Liefst 160 nieuwe Lierenaars en Hooiktenaars werden gisteren feestelijk door burgemeester Frank Boogaerts ontvangen. Ze werden getrakteerd op een ontbijt, werden door de Moedige Bootvissers rond gevaren op de Nete en konden de Sint-Gummarustoren beklimmen. Uitblazen kon met een drankje en Liers Vlaaike. (WAE, HLN)

Onze burgemeester heeft uiteraard ook een toespraak gehouden. lees zijn hele speech hier:

TOESPRAAK  NIEUWE INWONERS OKTOBER 2016

Beste nieuwe Lierenaars,

Namens het College van Burgemeester en Schepenen heet ik jullie heel hartelijk welkom op deze ontvangst. Sinds enkele jaren organiseert het Stadsbestuur deze bijeenkomst voor de nieuwe Lierenaars, met de bedoeling mekaar en onze stad beter te leren kennen.

Vandaag hebben we 160 inschrijvingen: een absoluut record dat ons erg verheugt.

Uiteraard vinden wij het fantastisch  dat jullie met zovelen naar Lier bent komen wonen. De redenen kunnen en zullen zeker verschillend zijn. Misschien werkt u of uw partner in Lier, misschien zijn er familiale banden, misschien komt u terug naar Lier wonen, misschien wil je niet in een grootstad wonen maar wel er dichtbij, misschien vind je Lier een toffe stad, een stad op mensenmaat. Wat ook de reden moge zijn, jullie wonen nu in Lier, en dat is voor ons het belangrijkste.

Want Lier is niet de grootste stad van Vlaanderen, maar wel één van de mooiste, en zeker de sympathiekste stad van Vlaanderen !

Lier heeft inderdaad heel wat te bieden. Erfgoed dat er mag zijn: het begijnhof, het belfort (beide erkend als Unesco werelderfgoed ), ons Rococostadhuis nu in verbouwing, de Grote Kerk (of Sint-Gummaruskerk genoemd naar de patroonheilige van Lier )  met een beiaard en glasramen van Europese waarde, de Zimmertoren en annex paviljoen, dat  onlangs werd omgevormd  tot een modern didactisch gebouw. Daarnaast een heel rijk verenigingsleven, de grootste muziekacademie van Vlaanderen ,  onlangs nog  uitgebreid met een jeugdhostel, en een bloeiende Stedelijke Academie voor Schone Kunsten. Een zeer verscheiden horeca-aanbod, en  heel attractieve winkelstraten met een breed assortiment.

Lier heeft nog iets unieks aan te bieden waar we misschien niet genoeg blijven bij stil staan, nl. onze stadswandelingen, of in het Liers onze “vesten”. Een unieke groene ring rond de stad,  naast het water, schitterend om te wandelen, te joggen, te fietsen; en bovendien een veilige fietsroute voor de schoolgaande jeugd. Het geeft ook verbinding met de talrijke fietsroutes en fietsknooppunten rond Lier wat onze stad maakt tot een ideaal vertrekpunt voor fietstochten. Het schepencollege nam kortelings de beslissing om in de loop van de komende 2 jaren alle vesten te verlichten. Dat brengt mij ertoe te wijzen op het belangrijke scholenaanbod in Lier: verschillende scholen op alle niveaus , in alle disciplines  en van alle netten, die dagelijks enkele duizenden leerlingen naar Lier brengen, gaande van kleuterscholen tot de Hogeschool Thomas More.  Het ziekenhuis van Lier is eveneens belangrijk : de tweede grootste werkgever in onze stad, met een regionale uitstraling. Lier herbergt ook meer dan 130 KMO’s, en in onze deelgemeente Koningshooikt is Van Hool gevestigd, werkgever van  4000 personeelsleden, en wereldspeler als bouwer van bussen, coaches, opleggers en trailers. En niet te vergeten: Lier kan heel wat bieden op sportgebied: voetbalclub Lierse ,helaas niet meer in de 1° klasse, Lyra in 1° Provinciale, VK Hooikt in  3° Provinciale, zaalvoetbalclub Proost in 1° klasse, Heracles hockey in 1° klasse., een sterke basketbalclub GUCO, bloeiende atletiekclubs Lyra en Lierse, volleybalclub SMASH, enkele bloeiende tennisclubs , 2 duikclubs, een petanqueclub…… Voor elk wat wils.

Jullie hebben ondertussen zeker ook de onderlegger  gevonden en kunnen “bewonderen” op jullie tafels. Hopelijk zal dat uw eetlust en zin in het ontbijt dat wij jullie aanbieden niet bederven. Want hierop vinden jullie een foto van de leden van het College van Burgemeester en Schepenen met hun bevoegdheden, hun contactgegevens, en hun favoriete plekje in Lier.

De gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 hebben geleid tot een nieuwe meerderheid van N-VA en OVLD, die samen het College van Burgemeester en Schepenen vormen. De gemeenteraad is nu als volgt samengesteld:  12 N-VA / 5 OVLD /1 SP.A / 3 GROEN ! (oorspronkelijk in kartel ) 3 CD&V / 3 Vlaams Belang,  telkens 1 voor   Lier&Ko en Volk, 2 onafhankelijken, samen 31.

Ook wijkagenten zijn aanwezig; belangrijk om hen goed te leren kennen want zij zijn dikwijls uw eerste contactpersoon. Maar hopelijk hebben jullie hen niet te dikwijls nodig. Ook de aanwezige stadsambtenaren van de diensten Communicatie en Wijkwerking zullen jullie graag alle gewenste inlichtingen verstrekken. Er ligt ook allerhande informatie ter beschikking.

Jullie zijn nu officieel Schapekoppen .  En er zullen er nog veel bijkomen in de komende jaren. Je hebt misschien al gemerkt dat er duchtig wordt gebouwd in Lier; op de verschillende werven komen er de volgende jaren meer dan 1300  nieuwe wooneenheden  (Dungelhoeff, GAS-site, Sion, Lyra, Charon, het Binnenhof, de Boterton, en verschillende kleinere ook in Koningshooikt).  Ook verschillende sociale woonprojecten zijn bezig of zullen spoedig begonnen worden.

Recent zijn de grote wegenwerken op het kruispunt van de Ring en de Mechelsesteenweg/Lintsesteenweg beëindigd. Hiermee is een gevaarlijk kruispunt verleden tijd, en wordt het verkeer op de ring veel gemakkelijker. Hierdoor wordt ook het centrum ontlast van verkeer dat hier geen bestemming heeft en dus aangeraden wordt om de ring te nemen. Recent zijn de kruispunten  op de Aarschotsesteenweg en Mechelsesteenweg/Baron Opsomerlaan afgewerkt en gaat de heraanleg van verschillende voetpaden en straten verder (Mechelsestraat, Netelaan, Leopoldplein, Baron Opsomerlaan, Rechtesraat ).

Ook op sportgebied zitten we niet stil : er werd een nieuwe atletiekpiste aangelegd, en het stadsbestuur werkt hard aan de bouw van een nieuwe sporthal . Tegelijkertijd wordt het dossier Hoge Velden verder gezet. Andere belangrijke werf is de Normaalschool. Deze site zal worden uitgebouwd tot een gebied voor wonen en winkelen, met de nadruk op beginnende kleinhandelaars (incubatoren), pop-up’s en woningen voor jonge mensen. Dit kadert in het kernversterkend beleid dat het bestuur wil voeren. Want ook Lier wordt getroffen door een beperkte leegstand van handelspanden. Het stadsbestuur wil hier een halt aan roepen en besliste tot verschillende maatregelen om in te grijpen op de domeinen waar wij kunnen als overheid.

Jullie wonen nu ook in Lierke Plezierke, een terechte bijnaam, want wij weten iets af van feesten.

In 2012 vierde Lier 800 Jaar stadsrechten met grootse feestelijkheden waaraan gans Lier deelnam. In 2015 ging de Lierse Ommegang weer uit. Er was de erkenning door de Bisschop van Antwerpen van de relieken van de Heilige Gummarus  samen met de bevestiging van Sint-Gummarus als patroonheilige door de burgemeester.. De Ommegang ging uit op 27 september en op 4 oktober, er was een prachtig spektakel te bewonderen op de Grote Markt .

Feesten zit de Lierenaars in het bloed. Vorig jaar werden er in totaal 400 evenementen georganiseerd in onze stad ! Verleden zondag ging onze Sint-Gummarusprocessie weer uit, en dit jaar herdenken wij het feit dat 100 jaar geleden Pallieter, het bekendste boek van Felix Timmermans werd gepubliceerd. Op 3 november wordt onze foor geopend; op zaterdag 12 november komt Sinterklaas per boot aan in Lier, de dag daarna is er de Sint-Hubertusviering in de Grote Kerk en nu reeds wordt  de kerstverlichting opgehangen. Half december dan is het de beurt aan de Kerstmarkt en wordt er op het Zimmerplein voor de eerste keer een glijbaan opgesteld.

Lier heeft heel wat belangrijke figuren op cultureel vlak voortgebracht: Felix Timmermans ( nog altijd de meest vertaalde Vlaamse schrijver ), Louis Zimmer, Kunstsmid Van Boeckel, Opsomer. En ook nu nog maken Lierenaars het mooie weer in de show- en toneelwereld of komen tal van kunstenaars zich in Lier vestigen. Het is gevaarlijk om namen te noemen van levenden; ik vernoem er dus geen, maar wie regelmatig in Lier rondwandelt kan er niet naast kijken.

Beste stadsgenoten,

Bij het binnenkomen hebben jullie een kaartje ontvangen met uw naam erop. Uit de nummers worden er 2 getrokken;  1 wint een soepkom met ons logo erop, de tweede wint  een mok met onze schapenkop erop.

Daarna bieden we jullie een  ontbijt aan. Rond 10u30 verzamelen jullie per groep volgens de gekozen attractie en rond 12 uur is iedereen hier terug voor een afsluitende receptie. Het einde is voorzien rond 13u.

Beste Lierenaars, ik feliciteer jullie nogmaals met jullie nieuw burgerschap en wens jullie een lang en aangenaam verblijf in Lier. Mijn collega’s Schepenen en ikzelf zullen alles in het werk stellen om het jullie hier zo aangenaam mogelijk te maken. Mijn deur en deze van de Schepenen staan  altijd open  voor opmerkingen, vragen en ook kritiek, waarom niet.(maar wel graag na een afspraak ).  Wij zijn  bereikbaar in de nieuwe stadskantoren in de voormalige Dungelhoeffkazerne aan de Baron Opsomerlaan.

Tot slot wil ik jullie ook iets vragen. Aan jullie allemaal wil ik een warme oproep doen om u te engageren in het rijke Lierse verenigingsleven ( Lier telt ongeveer 400 verenigingen ! ) , en waarom ook niet in de lokale politiek.  Nieuwe ideeën, nieuw en jong bloed zijn altijd welkom.

Laat het u smaken, amuseer je vandaag nog, en tot straks of later.

FRANK BOOGAERTS

Burgemeester.