Toespraak burgemeester - opening fotogroep Pallieter

Op 30 mei 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Kunst en Cultuur

Op vrijdag 27 mei heeft onze burgemeester het 50ste fotosalon van de fotogroep Pallieter officieel mogen openen. Zo heeft hij onder andere een korte toespraak gehouden.

Lees de volledige speech hier!

Dames en Heren,

Beste vrienden,

In augustus 1965 richtten 7 enthousiaste amateurfotografen de fotogroep Pallieter-Lier op : Jef Verworst, Frans Dams, René De Voeght, Jean Bonné, Jan Van Beirs, Leo Wouters en Beatrice Wuyts, waren de pioniers.

Zij stelden zich als hoofddoel : “het verspreiden, het bevorderen, het ontwikkelen en aanmoedigen van de kunstfotografie “.  Zij spraken wel degelijk over “het hoofddoel”, wat inhoudt dat er daarnaast nog wel wat anders aan te pas kwam. En waarom ook niet ?  De vriendschap, de samenhorigheid, de gezelligheid, het plezier – niet alleen van het fotograferen -  de pallietergeest , het hoorde er allemaal bij.

Jef Verworst was de eerste voorzitter; na hem kwamen Pierre Van Eester, Pieter Van den Eeden en Chris Discart.

Zoals zoveel andere Lierse clubs vergaderde de Fotogroep in de bovenzaal van café den Eycken Boom op de Grote Markt, waar heel lang geleden ook één van onze Lierse Rederijkerskamers gevestigd was. Al spoedig moest worden uitgekeken naar een groter lokaal : met de hulp van het OCMW werd een woning op het Begijnhof bewoonbaar gemaakt en speciaal aangepast voor de foto-activiteiten van de club.

Een turnkring wil ieder jaar tijdens een gala zijn prestaties tonen, een atletiekclub wil prestaties neerzetten tijdens competities, een schilder of schilderskring wil tijdens een salon het werk van haar leden aan het publiek tonen. Zo ook een fotoclub. Bij Fotogroep Pallieter is dat niet anders : tijdens het jaarlijks fotosalon worden foto’s van alle leden getoond aan het publiek. Het gaat hier niet om een competitie tussen leden, neen het is de bedoeling om het werk dat is geleverd gedurende een gans jaar, als club, als vriendenkring, te presenteren. Het is de bekroning van de prestaties van alle leden gedurende het afgelopen jaar.

Leden van de club namen en nemen nog geregeld deel aan nationale en internationale wedstrijden, en ze vielen regelmatig in de prijzen. Ook de club zelf won reeds 6 maal de AVF-rally, waaraan jaarlijks een 40-tal clubs deelnemen. Ze organiseerde zelf ook al 3 nationale wedstrijden.

Fotogroep Pallieter floreert dus en het is een stabiele club: onder de huidige 30 leden hebben er verschillende een dienststaat van 25 jaar en meer. Dat is een duidelijk bewijs van de ernst waarmee gewerkt wordt, van de vriendschap en de samenhorigheid. Er heerst ook een grote vrijheid van de gekozen thema’s en van de soort fotografie waarvoor men opteert : “alles mag en niets moet” is het moto.. Dat vertaalt zich  dan weer in de altijd stijgende kwaliteit van de afgeleverde foto’s. Ook vandaag weer behoeven de getoonde werken geen kommentaren, het zijn stuk voor stuk kunstwerken.

De Groep werd gesticht in 1965 en bestaat dus een dikke 50 jaar. De titel “Koninklijke “ werd aangevraagd en zoals de procedure dat voorschrijft , wordt dan een beoordeling of aanbevelingsbrief van de Burgemeester gevraagd. De bestuursleden moeten ook een bewijs van goed zedelijk gedrag binnenleveren. Wat dat laatste betreft heb ik mij niet gemoeid. Maar wat het eerste proceduredeel betreft, dat heb ik uiteraard graag en met volle overtuiging uitgevoerd !

In naam van het stadsbestuur en in mijn persoonlijke naam feliciteer ik de Fotogroep Pallieter van harte met haar 50-jarig bestaan en met haar positieve werking,  en de leden met de resultaten van hun werk. Doe zo voort, jullie zijn één van de vaste waarden in het culturele en verenigingsleven van onze mooie stad. Dat verdient respect en erkenning.

Het is een eer en een genoegen hiermee deze tentoonstelling voor geopend te verklaren.

Frank Boogaerts

Burgemeester