Toespraak burgemeester - weekend van de klant

Op 9 oktober 2017

Lier was dit jaar de gaststad voor 'het weekend van de klant', dat doorging van 29 september t.e.m. zondag 1 oktober. Uiteraard kon een toespraak van de burgemeester niet ontbreken. Je vindt zijn toespraak hier terug:

Mijnheer de Minister, Heren voorzitters van UNIZO en COMEOS, collega’s schepenen, Dames en Heren,

Welkom op de persconferentie t.g.v. het Weekend van de Klant. Het eerste weekend van de klant, gezamenlijk georganiseerd door UNIZO en COMEOS, ter vervanging van de Dag van de Klant en de Sunday Shopday. Klanten zullen dus nog meer dan anders ,een gans weekend in de watten worden gelegd door de Lierse handelaars. Daarnaast worden een ganse reeks van activiteiten georganiseerd en vergasten onze handelaars de klanten op een extra attentie.

Daarbij strijkt MNM 2 dagen neer op de Grote Markt van waaruit live radio wordt gemaakt. En uiteraard  wordt het hele gebeuren opgevrolijkt door Vlaamse artiesten en B.V’s.

Ik ben vandaag een tevreden en fiere burgemeester omdat Lier als eerste gaststad voor dit belangrijke evenement aan de beurt komt. Ik ga ervan uit dat dit niet toevallig is , en zeker een erkenning betekent van de rol van onze stad op dit gebied. Lier moet het hebben van zijn erfgoed, zijn uitgebreid en verscheiden horeca-aanbod, zijn attractieve kleinhandelszaken en zijn toerisme. Lier is niet erkend als centrumstad maar wij vervullen wel die rol op heel wat domeinen, ook op het vlak van het winkelen. Lier is een echte attractiepool op dat gebied voor de omliggende gemeenten, zo blijkt uit onderzoek.

Ons budget voor lokale economie is de laatste jaren fel gestegen,  er wordt veel P.R. gevoerd voor Lier, er is een vruchtbare samenwerking tussen economie, toerisme, cultuur en evenementen.

Lier heeft ook baanbrekend werk geleverd met het uitvaardigen van een Verordening Detailhandel, en steunt actief via een premiesysteem de vestiging van nieuwe handelszaken in een leegstaand pand in een afgebakend gebied. De toekenning van de Prijs door UNIZO 2 jaar geleden van meest ondernemende gemeente  betekent heel veel voor ons, en erkent ook die grote inspanningen. De toekenning van die premies van 10.000 Euro  (23 in het afgelopen anderhalf jaar ) werpt zijn vruchten af. De resultaten zijn duidelijk zichtbaar in de winkelstraten die aan een heropleving zijn. Ook merk ik de positieve sfeer bij de handelaars, de kopers en de Lierenaars over het gevoerde beleid.

Het huidige stadsbestuur wil  verder inzetten op een bruisend Lier. De organisatie  van dit eerste weekend van de klant in onze stad zal hiertoe zeker bijdragen. Daarom dank aan UNIZO en COMEOS .

Frank Boogaerts

Burgemeester