TOESPRAAK OPENING LENTESALON RAYMOND DE LA HAYEKRING

Op 9 juni 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Kunst en Cultuur, Verenigingen

Onze burgemeester mocht gisteren het 50ste Lentesalon van de Lierse kunstkring Raymond De La Haye, die ook dit jaar weer doorgaat in het Vleeshuis, officieel openen. De burgemeester heeft ook nog een speech gehouden, lees de hele toespraak hier:

Dames en Heren,

Beste kunstliefhebbers,

Einde mei / begin juni kunnen we ons altijd verwachten aan een klassieker in het Lierse culturele leven : de opening van het Lentesalon van de Lierse Kunstkring Raymond de la Haye. En vandaag staan we hier weer in het vertrouwde Vleeshuis voor het 50ste salon.

Sommigen dachten dat er een drukfout in de uitnodiging stond : het 51-jarig bestaan , maar het 50ste salon.  Geen paniek, het is juist.

De ondertitel luidt “Verleden en heden”.  Ook dat klopt , want vandaag worden werken tentoongesteld van leden en oud-leden,  zelfs van overleden leden. U vindt de namen van alle exposanten op de uitnodiging. Deze formule maakt dat er een groot aantal werken tentoongesteld zijn, en  het is tegelijkertijd een gepast eerbetoon aan allen die de Kring hebben groot gemaakt en nog groot maken : de pioniers en de actuele sterkhouders.  Prima idee, vind ik zelf.

Deze Kring is één van de zekerheden in het Lierse culturele leven, dit Lentesalon één van de vast waarden één van de tastbare bewijzen  hoezeer het culturele leven in Lier bloeit.

De inleider heeft een juiste omschrijving gegeven denk ik van de inspanningen die nodig zijn om een salon samen te stellen: niet altijd gemakkelijk, maar altijd even plezant. Wellicht ligt daar het geheim van het succes van de Raymond de la Hayekring: ondanks moeilijkheden toch doorgaan , finaal een mooi resultaat boeken,  en er tegelijkertijd plezier aan beleven.

Dat de Kring leeft en aan vernieuwing werkt is ondertussen bewezen. Op donderdag 16 juni wordt voor de eerste maal een concert georganiseerd. Het gaat door in de Colibrantzaal, en er werd beroep gedaan op niemand minder dan de Lierse gitaarvirtuoos Wim Brioen, die uiteraard een klassiek gitaarconcert brengt.  We zien Wim niet zo vaak meer in Lier, een enige gelegenheid dus om hem nog eens te kunnen beluisteren.

Er is daarjuist ook even gesproken over het aanvragen van de titel “Koninklijke”. Wel, men krijgt dat niet zomaar. Er gaat daar steeds een onderzoek aan vooraf, en verschillende instanties op verschillende niveau’s hebben een stem in het kapittel. Zo moeten alle leden van het bestuur een bewijs van goed zedelijk gedrag kunnen voorleggen. Ik weet niet of dat zal lukken voor jullie, maar ik wens me daar niet in te mengen natuurlijk. Als ik echter opmerk dat de komende maanden enkele bestuursleden ontslag nemen, dat weet ik wel hoe laat het is. Een andere voorwaarde is dat de Burgemeester een positieve aanbevelingsbrief schrijft over de club en haar werking.. En dat, Mijnheer de Voorzitter en dames en Heren bestuursleden, zal ik graag en met overtuiging doen.

Mijnheer de Voorzitter, leden van de Kunstkring, Dames en Heren, ik wens u nog heel veel succes toe met uw werking en verklaar hiermee graag dit 50ste Lentesalon voor geopend.

Frank Boogaerts

Burgemeester