Toespraak stille wake aanslagen Brussel

Op 25 maart 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Dreigingsniveau 3, Herdenking, In Memoriam, Veiligheid

gisterenavond, donderdag 24 maart, heeft de stad Lier om 19.30 uur een stille wake georganiseerd ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen in Brussel.

Onze burgemeester Frank Boogaerts heeft ook gesproken. lees zijn volledige toespraak hier:

Beste dames en heren,

Bedankt namens het schepencollege en in mijn persoonlijke naam om deze avond opnieuw naar hier te komen. Ja, opnieuw, helaas. Na Parijs vorig jaar in november dachten en hoopten wij allen dat dit de laatste keer noodzakelijk zou zijn. Neen dus.

Opnieuw zijn er vele slachtoffers gevallen van onbegrijpelijk en onaanvaardbaar geweld. Onschuldige slachtoffers bovendien. En het is niet omdat deze gruwel dichter bij ons komt dat we er meer door getroffen worden. Wel omdat sommigen alsmaar voortgaan met deze misdadige moorden. Wel omdat het hier weer gaat om aanslagen met het doel  onze westerse waarden, onze samenleving  en normen te destabiliseren. Ik citeer in dit verband een onverdachte bron, Lucas Van der Taelen die  zegt: “ Door steeds de andere kant op te kijken, hebben we hier de perfecte biotoop laten groeien voor nietsontziende religieuze fanatici.” En collega-burgemeester Bonte van Vilvoorde :” “ik hoop dat uit respect voor de slachtoffers van deze aanslagen en hun nabestaanden vandaag ook de politieke taboes gesneuveld zijn. Het is tijd voor actie……. Het is tijd voor een eensgezinde strijd tegen radicalisme en terreur.”

Toegeven aan deze terroristen mogen we niet, maar blind blijven voor de realiteit mogen we evenmin. Veralgemenen mogen we niet, maar de realiteit negeren willen we niet. Onze maatschappij mag dergelijke misdaden niet aanvaarden.

Op deze ogenblikken gaan onze aandacht en ons medeleven in de allereerste plaats  naar de verwanten van de slachtoffers van deze moordpartij. Laat ons nu enkele momenten stilte bewaren ter nagedachtenis van de slachtoffers van deze waanzin.

Dank u

Iedereen die dit wenst kan nu een bloemetje of een kaartje neerleggen. Het rouwregister ligt ook ter ondertekening aan de balie in onze kantoren.

Frank Boogaerts  -  Burgemeester

Foto's: GVA, CVR