“We bouwen de schuld vlugger af”

De Gazet Van Antwerpen heeft samen met onze burgemeester een evaluatie opgemaakt van ons gemeentebestuur, nu we halverwege de bestuursperiode zijn (2013-2018).

Lees hier het interview met onze burgemeester!

“We bouwen de schuld vlugger af”

Burgemeester Boogaerts blikt tevreden terug:

N-VA en Open Vld behaalden in 2012 samen 17 van de 31 raadszetels. Hoewel vooral de standpunten over het verkeer haaks op elkaar stonden, sloten ze toch vlug een bestuursakkoord. Daarvan is al heel wat uitgevoerd.

“Al in april 2013 hebben we de nieuwe verkeerscirculatie in het centrum ingevoerd, waarbij de paaltjes in de Vredebergstraat verdwenen en het verkeer in één richting ook weer over de Grote Markt kon rijden”, zegt burgemeester Frank Boogaerts (N-VA). “Onze belofte van een beter bereikbaar en doorrijdbaar stadscentrum zijn we dus zeer vlug nagekomen. Ik besef dat er tegenstanders zijn, maar dit is een realistisch compromis dat we met onze coalitiepartner Open Vld bereikt hebben. Zonder hen waren we trouwens wellicht wel nog wat verder gegaan in het doorrijdbaar maken van de binnenstad.”

Middenstand

“In vergelijking met andere steden valt de leegstand in Lier nog goed mee, maar dat betekent niet dat je er niets tegen moet doen. Zo krijgen middenstanders die in het kernwinkelgebied een handelszaak in een leegstaand pand openen, sinds midden vorig jaar een premie van 10.000 euro. Vier premies werden al toegekend. Dit jaar verhogen we het totaalbedrag hiervoor tot 100.000 euro.” “We hebben de eigenaars ook gevraagd om hun huurprijzen te laten zakken. Een van hen is daar op ingegaan. Deze en andere maatregelen hebben ertoe geleid dat er in de Antwerpsestraat en Rechtestraat nieuwe handelszaken de deuren hebben geopend. Ook pop-upwinkels vinden nu gemakkelijker hun weg naar onze binnenstad.”

“Op 1 januari is nog een nieuwe maatregel ingegaan waarmee we de leegstand in de winkelstraten willen terugdringen. Voortaan leggen we een belasting op van zodra een handelspand twaalf maanden leegstaat.” “Maar we willen ook de andere kant van Lier doen heropleven. De nieuwe invulling van de site van de Normaalschool speelt daarbij een grote rol. Op die locatie creëren we een mix van wonen en winkels. De komende weken verwachten we concrete voorstellen van vijf projectontwikkelaars.” “We verwachten van hen ook voorstellen om verenigingen op deze site te huisvesten. De verenigingen die er nu onderdak kregen, moeten midden dit jaar verhuizen. We maken ons sterk dat we ze tijdig een alternatieve locatie kunnen aanbieden.”

Besparen

“We zijn erin geslaagd om 10 procent te besparen op onze eigen werkingsmiddelen en dat zonder naakte ontslagen. Gelijktijdig hebben we ook onze schuld kunnen afbouwen, meer dan oorspronkelijk gepland trouwens. Over de hele legislatuur gespreid hopen we aan 3,1 miljoen euro schuldafbouw te doen. Dat brengt de schuld terug op 78,9 miljoen euro.” “We doen dat allemaal zonder de belastingen te verhogen. Oké, we hebben wel alle retributies aan de index aangepast, maar voor sommige van die retributies was dat in vijftien jaar niet meer gebeurd, terwijl de kosten voor de stad in die periode wel gestegen waren.”

CVR;