Zo bereikbaar is uw burgemeester

Op 2 mei 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Partij, Toegankelijkheid

Hoe toegankelijk is de Vlaamse burgemeester nu echt en hoe dicht staat hij bij de burger? Het Nieuwsblad zocht het uit in de derde aflevering van onze Gemeentetest. De burgemeesters werden getest op hun reactiesnelheid op e-mails van hun bevolking. En die reactiesnelheid mag je in dit geval ook gerust letterlijk nemen.

De Vlaamse burgemeesters blijken vlot toegankelijk voor hun inwoners. Eind februari kregen alle 308 Vlaamse burgemeesters eenzelfde e-mail van onze krant, met de vraag van een inwoner om een afspraak te maken met zijn burgemeester, om een aanslepend probleem in de straat bespreken.

Dezelfde dag nog antwoordden 197 burgemeesters. 51 burgervaders gaven binnen de drie dagen een teken van leven, 22 tussen vier en zeven dagen en 21 na langer dan een week. Uiteindelijk stuurden maar 17 burgemeesters geen antwoord. “Dat bevestigt ons model van de toegankelijke burgemeester”, zegt politicoloog Herwig Reynaert (UGent). “Ons land heeft daar een sterke traditie in met burgemeesters die heel aanwezig zijn, op straat en op evenementen. Dat trekken ze nu door in de nieuwe communicatiekanalen.”

Onze burgemeester Frank Boogaerts reageerde al meteen binnen 1 uur en 8 minuten, waarmee hij koploper is. Onze burgemeester krijgt van Het Nieuwsblad dan ook een welverdiende 9 op 10

Klik hier om te kijken hoe onze burgemeester het er van bracht tegenover de andere burgemeesters uit de regio.

Bron: Het nieuwsblad (29/4/20216)