Plannen stationsbuurt alweer opgeschoven : Onderzoek tracé tweede havenontsluiting blokkeert dossier

Op 21 maart 2012

Het dossier van de tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven heeft directe gevolgen voor de stationsbuurt van Lier. Zolang niet duidelijk is welk tracé zal worden gekozen, kan de heraanleg niet worden uitgevoerd.

 'De verwarring rond de spoorontsluiting en de gevolgen die daaraan zijn verbonden, blijven groot', zegt senator Frank Boogaerts (N-VA). In een parlementaire vraag aan minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wilde hij meer duidelijkheid krijgen. 'Na de infosessies die spoorwegbeheerder Infrabel de voorbije weken heeft gehouden, is de onrust bij de bevolking alleen maar toegenomen', zegt Boogaerts. 'Plots was er sprake van mogelijke onteigeningen, spoorovergangen die zouden worden afgeschaft in Lier en Nijlen. Bovendien weten we nog altijd niet of het spoorin Lier ondergronds zal worden gebracht en dat heeft dan weer een impact op de heraanleg van de stationsbuurt.'

Volgens Paul Magnette is nog niks definitief. 'Er worden nog verscheidene varianten op de tracés onderzocht', zegt hij. Boogaerts is alles behalve blij met dit antwoord. 'De minister zorgt voor nog meer verwarring dan er al is', zegt hij. 'Waarom wordt er een infomarkt georganiseerd als men het zelf eigenlijk nog niet weet?'

Afwachten

 De eerste plannen voor de heraanleg stationsomgeving dateren nochtans al van 2008. Toen werd een masterplan uitgewerkt. Maar intussen zijn er ideeën gegroeid rond het ondergronds brengen van spoorlijnen. Daarom moet de nv Euro Immo Star, een dochteronderneming van de NMBS-holding het masterplan verfijnen in overleg met ondermeer het stadsbestuur. Sinds augustus vorig jaar ligt die samenwerkingsovereenkomst ter ondertekening bij spoorwegbeheerder Infrabel. Maar die wil niks tekenen zolang het investeringsplan 2013-2025 niet gekend is. Schepen van Ruimtelijke Ordening Guido Van den Bogaert (CD&V) ziet met lede ogen hoe de plannen telkens weer achteruit worden geschoven. 'Wij hadden 2018 vooropgesteld, maar wel op voorwaarde dat we konden verder bouwen op plannen die het bureau BUUR had getekend. Die hebben we opzij gelegd toen Infrabel ons het signaal gaf dat er een nieuw station ondergronds zou kunnen komen. De spoorwegen zouden wellicht tussenkomen in de parking van 400 tot 800 plaatsen die wij vooropgesteld hadden. Maar voorlopig is dus nog niets ondertekend' De stad had zeker belang bij die samenwerking. Aan het project hangt een prijskaartje van 75 miljoen euro. Voorlopig.

 'Indien er geen akkoord komt met Infrabel, zit de stad wel met een groot probleem', concludeert Frank Boogaerts. 'Zoals de financiën van de stad er nu uitzien, is er absoluut geen ruimte om een dergelijk project te financieren.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is