N-VA wil verkeer evenwichtiger verdelen

Op 3 mei 2012

'Met de nieuwe verkeerscirculatie zal alle verkeer van Oost naar West niet langer naar de Ring, maar gewoon door de woonwijken rijden', zegt senator en gemeenteraadslid Frank Boogaerts (N-VA). 'Het stadsbestuur maakt dus een echte autosnelweg van de Sint-Gummarusstraat, Predikherenlaan, Aragonstraat, Vismarkt, Mosdijk en Wijngaardstraat. Ten tijde van de werkzaamheden op de Grote Markt, eigenlijk een getrouwe weerspiegeling van de verkeerssituatie die met de “knip, zou worden ingevoerd, maakte de verkeersdruk de Mechelsesteenweg onleefbaar. Het nieuwe verkeersplan heeft de ellende gewoon verplaatst.' Alternatieven Zijn partijgenoot Rik Verwaest, eveneens gemeenteraadslid voor de N-VA, zegt dat er wel degelijk alternatieven zijn. 'De mensen in die straten geloven dat ze moéten kiezen tussen die snelweg of het behoud van de knip. Dat klopt niet. Het N-VA-alternatief zorgt voor een verstandige spreiding: in één richting uit de Rechtstraat over de Markt, in de andere richting via de Kapucijnenvest over het Zimmerplein. Bestemmingsverkeer kan dan door paaltjesvrije woonstraten. Zo wordt de last eerlijk verdeeld en blijft Lier leefbaar.' '

Eigenlijk legt het schepencollege de uitkomst van het referendum naast zich neer', herneemt senator Boogaerts. 'Dat ging over verkeer achter het stadhuis, maar evenzeer over geen dubbel verkeer voor de toenmalige Delhaize. De Lierenaars hebben dat plan weggestemd. Maar vandaag wordt dat wel degelijk realiteit met lijnbussen, taxi's, ambulances en andere prioritaire voertuigen die in de beide richtingen over de markt rijden. Ons plan garandeert een eerlijkere verdeling van het verkeer over de straten: enkelrichtingverkeer in de Kapucijnenvest en op het Zimmerplein richting Werf enerzijds en de Van Cauwenberghstraat, markt en Lisperstraat anderzijds. In de andere richting: Rechtestraat, markt en Lisperstraat. Daarbij gaan paaltjes weg in de Predikherenlaan en Abtsherbergstraat. Van oost naar west kies je dan van de Rechtestraat naar de Lisperstraat of via Vismarkt en Mosdijk of via Abtsherbergstraat en Predikherenlaan.' 'Als we de maximumsnelheid op de Grote Markt zo laag mogelijk houden, bijvoorbeeld zoals een woonerf, komen fietsers en voetgangers zeker niet in gevaar. Want ook de lijnbussen en prioritaire voertuigen rijden in één richting: vanuit West via de Markt en vanuit Oost via het Zimmerplein. Op de Markt zal het verkeer wellicht trager verlopen, wat dus ontradend werkt en het verkeer zonder bestemming de Ring zal doen kiezen. Zo delen alle straten rond de Grote Markt broederlijk in de lusten en de lasten.'

Burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open VLD) was niet bereikbaar voor commentaar.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is