Stad herdenkt 'Pallieter' met twintigtal projecten

Op 6 juni 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (erfgoed+toerisme), Erfgoed

Honderd jaar geleden verscheen Pallieter, het bekendste boek van de Lierse auteur Felix Timmermans. Dat wordt uitvoerig gevierd, onder meer met een expo, een concert en een luisterspel.

“Pallieter, een lofzang op de natuur en de ongeremde levensvreugde, werd in meer dan veertig talen vertaald”, zegt schepen van Cultuur Ivo Andries (Open Vld). “De figuur Pallieter raakte onlosmakelijk verbonden met Lier. De honderdste verjaardag van het boek konden we niet zomaar laten passeren. Met meer dan twintig projecten brengen we een unieke ode aan Pallieter.” In het Timmermans-Opsomerhuis (Netelaan 4) loopt nu al de expo De Lierse Lente. “Daarin tonen we schilder-, teken en schrijfwerk van Timmermans, omringd door architect Flor Van Reeth en de kunstschilders Eugeen Yoors, Raymond De La Haye en Isidore Opsomer. Allemaal kunstenaars met wie Timmermans een band had en samenwerkte”, aldus Ronald de Preter. De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans zorgt op zondag 27 november voor een jubileumconcert met vertelling. “Pallieter heeft tal van andere kunstenaars geïnspireerd”, weet Geert Hendrickx. “Zo voltooide Renaat Veremans al in 1929 een symfonisch gedicht rond de figuur Pallieter. En in 1924 componeerde Flor Alpaerts de opera Pallieter, waaruit hij later drie prachtige gedichten distilleerde.”

Symfonisch orkest

“In 1957 herdacht Veremans het oeuvre en de figuur van Timmermans opnieuw met zijn mooie Morgendontwaken aan de Nete. In 1997-1998 tot slot was de musical Pallieter een groot succes. Van al deze werken selecteerden we delen voor dit concert. De muziek, gespeeld door een groot symfonisch orkest, larderen we met vertellingen uit het boek Pallieter”, aldus Hendrickx.

Een ander opmerkelijk initiatief is het luisterspel dat de Lierse theatermaker Johan De Paepe aan het schrijven is. “Het wordt een hedendaagse bewerking van Pallieter, die uit tien hoofdstukken bestaat en de hoogtepunten uit het boek weergeven. De stemmen worden geleverd door onder meer Pieter Jan De Paepe, Jelle Cleymans en actrices Karin Jacobs en Joke Emmers”, zegt Johan De Paepe. Het luisterspel verschijnt in het najaar.

www.100jaarpallieter.be